Raadsheer winnaar van NBSB beker B-toernooi

De NBSB (Noord Brabantse Schaak Bond) organiseert ieder seizoen twee knock-out bekertoernooien. Raadsheer A doet mee aan het reguliere toernooi, maar was dit jaar al in ronde 1 uitgeschakeld tegen een zeer sterke tegenstander.

Raadsheer B doet mee aan het B-toernooi. Dat is opengesteld voor spelers die aan het begin van het seizoen een ELO-rating hebben van maximaal 1700. Dit seizoen hadden 12 teams ingeschreven.

Een bekerteam bestaat uit 4 spelers, de wedstrijden worden op de clubavond van de thuisclub gespeeld. Voor de Raadsheer waren Luuk, Marijn, Jan, Mark en Jos geselecteerd.

Achtereenvolgens werden De Pion (Roosendaal), BSV (Bergen op Zoom) en het Paardje (Made) verslagen, zodat we in de finale tegen Oisterwijk mochten spelen. Gelukkig hadden we een thuiswedstrijd geloot.

Hoewel wij wel wat ratingoverwicht hadden, is het toch een zeer spannende finale geworden. Marijn op bord twee verloor al snel een stuk en stond bijna verloren. Maar stug doorspelend wist hij zijn tegenstander tot een fout te verleiden, waardoor Marijn na een tijdje toch ineens beter stond. We kregen weer hoop.

Luuk zat op bord 1 en wist een complexe stelling in zijn voordeel om te buigen. Veel heb ik er niet van gezien (en begrepen), maar hij haalde het eerste belangrijke puntje binnen.

Jan op bord 4 volgde al snel. Ook hij had een ingewikkelde partij gespeeld met goed vervolg en maakte de 2-0. Nog een halfje te gaan!!

Ik (Jos) zat op bord 3 in een moeilijke stelling, maar kon na de 2-0 gelijk remise aanbieden. Mijn tegenstander kon niet anders dan doorspelen en moest uiteindelijk ook de risico’s gaan nemen. Hierdoor vielen er gaten in zijn verdediging waar ik van kon profiteren. 3-0 en de teamoverwinning binnen.

Marijn zette nog de kers op de taart door zijn wonderlijke partij te winnen, zodat we 4-0 op het uitslagenformulier konden zetten.

Al met al een prachtig bekerseizoen met een mooi en finalewaardig sluitstuk.

Een gedachte over “Raadsheer winnaar van NBSB beker B-toernooi