De Raadsheer wint Bekerfinale

Het was voor de Zundertse schaakclub de Raadsheer een week waarin veel te winnen of te verliezen viel. Op drie fronten vielen de ontknopingen.

Om te beginnen in de bekercompetitie. Het bekerteam, bestaande uit Luuk van Dongen, Jos van Ginneken, Mark Schraets, Marijn ten Velde en Jan Vriends, had zich na overwinningen op De Pion uit Roosendaal (3,5-0,5) en BSV uit Bergen op Zoom (3-1) en een gelijkspel tegen Het Paardje uit Made (2-2) voor de finale geplaatst. De loting uit of thuis pakte goed uit want de finale werd een thuiswedstrijd. De andere finalist was Sv. Oisterwijk. De Raadsheer stak op deze donderdagavond bij Het Wapen van Zundert in grootse vorm. Oisterwijk werd met 4-0 van het bord gespeeld en even later werd aan de bar luidkeels “kampioenen” “kampioenen” gescandeerd.

Veel tijd om na te genieten was er niet want zaterdags stonden weer twee belangrijke bondswedstrijden op het programma. Het achttal van Raadsheer 1, uitkomend in de 4e klasse van de KNSB, mocht in en tegen Middelburg niets aan het toeval overlaten. Er moest gewoon gewonnen worden om ook het volgende seizoen zeker te zijn van een verblijf in deze sterke klasse. En die opdracht was duidelijk binnen gekomen. De Zeeuwen kregen een hele forse nederlaag van 1-7 te slikken.

Ver van Middelburg vandaan, in Goirle, ging het om een echte hoofdprijs want Raadsheer 2 kon daar in de 6e klasse kampioen worden. Een kleine overwinning van 4,5-3,5 of 5-3 was echter niet voldoende om te promoveren. Het achttal had wat te weinig bordpunten (het doelsaldo) verzameld en alleen bij een monsterscore van 7-1 of 8-0 zou er gepromoveerd worden. Wat het eerste wel lukte kreeg het 2e niet voor elkaar. Gewonnen werd er wel, met 4,5-3,5, maar dan nog stond er na een lang seizoen onder aan de streep een tekort van 3 bordpunten (3 doelpuntjes).

Toch kan De Raadsheer terugkijken op een succesvol seizoen. Bekerkampioen, behoud in de 4e klasse van Raadsheer 1 en het 2e vicekampioen in de 6e. Nu de spannende ontknoping in de interne clubcompetitie nog. Want daar zijn de kaarten nog lang niet geschud.