Schaakcompetitie komt op stoom

De competitie bij De Raadsheer is ruim twee maanden onderweg en een paar verrassende namen doen van zich spreken. In groep 1 is het nu eens niet Hans van der Linden die bovenaan staat maar Niek Oostvogels. Niet dat dat al veel wil zeggen, daar duurt het seizoen nog te lang voor, maar Oostvogels heeft zo wel goede kansen om zich in januari “Herbstmeister” te mogen noemen. Hij heeft een scoringspercentage van 80% (4 uit 5) en Van der Linden van 78%. Ook Luuk van Dongen staat hoog in de ranglijst (75%). Hij voelt zich uitstekend in de rol van outsider. Kan hij dan zijn altijd grote ambities dit seizoen wel waar gaan maken? Waarom niet, Luuk. Maar promovendus Thijs van Opstal is toch de grootste verrassing tot nu toe. Een aanwinst voor de hoofdgroep. Hij heeft de schroom van zich af geschud, blaakt van zelfvertrouwen,  en gaat per week beter spelen (zijn scoringspercentage is 58%).

In groep 2 is in de persoon van Pascal Roos de verrassing er niet minder om. Of hij nu clubcompetitie speelt of externe bondscompetitie, het maakt hem op dit moment niets uit, hij scoort altijd en overal en zit in een heuse schaakflow. Zijn scoringspercentage is 80%.  Bram van den Ouwelant en Jan Vriends klampen met moeite aan met 71% en 67%.

In groep 3, met een bezetting van 18 mannen en vrouwen is dit de grootste van de drie, leiden de betrekkelijke nieuwkomers Glenn Jacobs en Victor Boekestein de dans. Good old William Gommers, toevallig ook gekozen tot “Clubman van het Jaar”, gaat in hun kielzog mee. Er zijn in januari maar liefst vier promotieplaatsen te vergeven in deze groep dus deze drie mannen staan er voorlopig goed op. Thijs de Kort, Mia van Baarsen, René Verheijen en Ron Been maken op dit moment de beste kans om ook op een promotieplaats te eindigen. Het zou voor jongeman en nieuwkomer Thijs de Kort een prestatie van jewelste zijn als hij het eerste seizoen al meteen door zou stoten naar groep 2. En waarom zou dat met een beetje goeie coaching van zijn vader, die in groep 1 speelt, niet lukken! Ik durf er wel een weddenschapje tegenaan te gooien.