SV de Raadsheer Schaaknieuws

De schaakjeugd heeft het moeilijk tegen de oude garde.

De jeugdopleiding van De Raadsheer behoort tot de betere van West-Brabant. O.l.v. jeugdvoorzitster Inge Oostvogels loopt alles gesmeerd en de organisatie staat goed op poten. Al tientallen jaren legt dit de club geen windeieren. De jeugdafdeling behoort tot het fundament van de vereniging en met grote regelmaat stromen jeugdleden succesvol door naar de seniorencompetitie. Maar op dit moment stokt de stroom eventjes. Dat kan gebeuren en daar moet je als club ook niet gelijk zenuwachtig van worden. De jongelui die op dit moment met de seniorencompetitie mee spelen hebben het zwaar te verduren tegen de gevestigde orde.

Luuk van Dongen, nog steeds een aanstormend talent maar inmiddels al een jong volwassene, pendelt wat heen en weer tussen groep 1 en 2. Luuk heeft nog een stevige boost nodig om een blijvertje in de top 5 te worden. De druk is groot bij Rick Mertens. De teenager speelt in groep 2 maar wil o zo graag hogerop. Een goeie schaker, die Rick, zoveel is wel duidelijk. Fijne vent ook. Misschien dat hij achter het bord eens wat meer zijn tanden moet laten zien. En er dan nog wat bij grommen ook. De broers Van Opstal zijn weer wat jonger. De oudste van de twee, Thijs, ontwikkelt zich goed in groep 2 en wil ook niets liever dan naar 1. Lars speelt in groep 3 en ook daar zul je van goed huize moeten komen, wil je een treetje hoger de schaakladder op. Jan de Kort speelt ook in groep 3 en sluit het rijtje af van de jeugd die dit seizoen in de seniorencompetitie schaakt.  Zijn vader, Willem, is een begenadigd schaker en speelt in groep 1. De Raadsheer kijkt nu al uit naar het moment dat Jan in groep 1 zijn pa van het bord af blaast! Maar ja, dan moeten die whizzkids eerst wel langs een paar dozijn sterke senioren zien te geraken.

Natuurlijk, eens gaat de tand des tijds zijn tol eisen maar mannen als Van Erk, Gommers en Roks, uit groep 2, laten zich niet zomaar aan de kant zetten. En Domen, Van den Berg, en Van de Laar uit de 1e groep al evenmin. Het klopt helemaal hoe het spreekwoord luidt, “De jeugd heeft de toekomst”, maar zeg niet tegen die mannen dat ze oud zijn . Ze halen de schouders op en roepen terug:  “Oud, wat nou, de duvel is oud”!

Het is altijd het oude liedje, hoor je ze denken, haal nog maar eens een oud paard van stal of krakende wagens rijden het langst. En zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan met spreekwoorden.

Kom gerust eens kijken hoe zo’n schaakavond er bij De Raadsheer aan toe gaat. In de Katerstraat bij Het Wapen van Zundert, op donderdagavond.

Jorrit Havermans

Adrie van Opdorp